OPTIMIZATION OF 2‐STAGE TURBOCHARGED GAS SI ENGINE UNDER STEADY STATE OPERATION
Abstract
The proposed paper deals with an optimization of a highly‐turbocharged large‐bore gas SI engine. Only steady state operation (constant engine speed and load) is considered. The paper is mainly focused on theoretical potential of 2‐stage turbocharging concept in terms of performance and limitation. The results are obtained by means of simulation using complex 0‐D/1‐D engine model including the control algorithm. Different mixture composition concepts are considered to satisfy different levels of NOx limit – fresh air mixed with external cooled EGR is supposed to be the right approach while optimal EGR level is to be found. Considering EGR circuit, 5 different layouts are tested to select the best design. As the engine control is relatively complex (2‐sage turbocharger group, external EGR, compressor blow‐by, controlled air excess), 5 different control means of boost pressure were considered. Each variant based on above mentioned options is optimized in terms of compressor/turbine size (swallowing capacity) to obtain the best possible BSFC. The optimal variants are compared and general conclusions are drawn.
Práce se zabývá optimalizací vysoce přeplňovaného velkého plynového zážehového motoru. Pouze ustálené režimy (konstantní otáčky a zátěž) jsou uvažovány. Článek je primárně zaměřen na teoretický potenciál dvoustupňového přeplňování z hlediska dosažených parametrů a omezení. Výsledky byly získány pomocí komplexního 0‐D/1‐D modelu motoru včetně řídícího algoritmu. Různé koncepce složení směsi jsou uvažovány pro dosažení různých limitů pro NOX – předpokládá se, že správný přístup zahrnuje mísení čerstvé směsi s EGR a hledá se optimální úroveň EGR. Co se týká EGR, tak je testováno celkem 5 variant okruhů EGR, ze kterých se vybírá nejlepší varianta. Protože řízení motoru je relativně komplexní (dvoustupňová plnicí skupina, vnější EGR, přepouštění na straně kompresoru, přebytek vzduchu), je testováno 5 různých způsobů řízení plnicího tlaku. Každá varianta založena na výše uvedených konfiguracích je optimalizována z hlediska velikosti kompresoru/turbiny (hltnost) pro nejlepší měrnou spotřebu. Jsou porovnány optimální varianty a formulovány obecné závěry.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Oldřich Vítek, Jan Macek, Jiří Klíma, Martin Vacek
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).