DIFFERENT BOOSTING SYSTEMS AND THEIR CONTROL STRATEGIES FOR A SPARK IGNITION INTERNAL COMBUSTION ENGINE

Authors

  • Ondřej Bolehovský Czech Technical University in Prague, Faculty of Mechanical Engineering, Technická 4, 166 07 Prague 6, Czech Republic
  • Jan Macek Czech Technical University in Prague, Faculty of Mechanical Engineering, Technická 4, 166 07 Prague 6, Czech Republic

Abstract

This research uses 1-D simulation in GT-Power for evaluation of boosting systems for a spark ignition engine. Exhaust gas driven (waste-gated turbocharger) and mechanical driven (Roots blower) boosting systems are assessed in both steady state and transient modes in terms of performance, efficiency, fuel consumption, drivability, energy distribution and other aspects that influence gas exchange phase. Moreover, different boost control strategies, particularly at partial load, are also evaluated. Results of the research are aimed at helping identify an optimal boosting system for standardized or real-world drive cycles.

Tato práce využívá 1-D simulací (GT-Power) k porovnání různých přeplňovacích systémů pro zážehový motor. Výfukovými plyny hnané turbodmychadlo a mechanicky hnaný kompresor (typu Roots) jsou v ustálených a přechodových režimech hodnoceny z hlediska účinnosti, spotřeby paliva, jízdní dynamiky a dalších aspektů, které ovlivňují výměnu náplně válce. Výzkum se zaměřuje také na různé přístupy v řízení těchto přeplňovacích systémů, zvláště v nízkých zatíženích. Výsledky práce poslouží k nalezení optimálního přeplňovacího systému pro standardizované nebo reálné jízdní cykly.

Published

2016-03-14

Issue

Section

Articles